Informasi Seputar Resep Masakan Indonesia & Mancanegara

How to Make Delicious Puteri Mandi

0 54

Puteri Mandi. Puteri mandi kalau masa kecik kami panggil Terri Mandi jer mungkin sebab ianya seperti seorang puteri yang sedang bermandi manda kot. Bonda selalu lah buat kuih ni, jadi ianya kuih yang biasa. Resepi kuih puteri mandi kalau diikutkan tidak lah berapa susah tapi waktu kecil dulu,tak popular Bila dah Asar biasanya kuih puteri mandi ni siap dibuat dan mula diagihkan sedikit sorang kepada.

Puteri Mandi Kuih puteri mandi atau kepek hidung merupakan sejenis kuih manisan penduduk kawasan pantai timur yang dinikmati dengan kuah gula yang agak berair. Bahan-bahan nak buat kuih puteri mandi sama je macam nak buat kuih buah Melaka. ABG , ALL , ketahuan , SMA , Share this article Puteri Mandi. You can have Puteri Mandi using 17 ingredients and 4 steps. Here is how you cook it.

Other Recipe :  Recipe: Yummy Turkey Meatballs with Pineapple, Black Beans, Cauliflower and Sw

Ingredients of Puteri Mandi

  1. It’s of Bahan kulit:.
  2. It’s 150 gr of kentang.
  3. It’s 200 gr of tepung ketan putih.
  4. Prepare 75 ml of air/ santan.
  5. It’s sesuai selera of Pewarna makanan.
  6. Prepare secukupnya of Garam.
  7. It’s of Bahan isian:.
  8. Prepare 200 gr of kelapa parut.
  9. Prepare 150 gr of gula merah.
  10. You need 1 lembar of daun pandan.
  11. Prepare secukupnya of Garam.
  12. It’s of Bahan saus:.
  13. You need 400 ml of air / santan.
  14. It’s 100 gr of fiber creme(pengganti santan).
  15. You need 1/2 sdt of garam.
  16. It’s 1 sdm of tepung beras.
  17. You need 1 sdm of tepung maizena.

Sila like and share jika bermanfaat.selamat mencuba. Cara-cara: +Tepung pulut di campur air dan diadun bersama air daun pandan +apabila tepung boleh. Mencari resepi puteri mandi yang sedap? Ia diberi panggilan 'puteri mandi' kerana prosesnya yang persis seperti seorang puteri yang dimandikan dengan air panas, serta ditambah dengan curahan air gula melaka dan isi kelapa parut.

Other Recipe :  Recipe: Yummy Pindang Ayam Jamur Merang

Puteri Mandi step by step

  1. Untuk isian, campurkan semua bahan isian dan masak sambil aduk-aduk rata sampai matang.bentuk isian menjadi bulatan kecil dan sisihkan terlebih dahulu..
  2. Untuk kuah, rebus larutan fiber creme dan daun pandan sampai mendidih.kemudian masukkan larutan tepung beras dan maizena.aduk rata perlahan sampai mengental dan meletup.sisihkan terlebih dahulu.
  3. Untuk kullitnya, haluskan kentang kukus dan campurkan bersama bahan kulit lainnya beri sedikit air secara bertahap sampai adonan kalis bisa dbentuk. Bagi adonan menjadi 3 bagian dan beri sedikit pewarna pada masing-masing bagian.ambil sedikit adonan pipihkan dan beri isian lalu padatkan.lakukan sampai semua adonan warna selesai.Didihkan air dan rebus sampai mengapung..
  4. Setelah ditata dalam wadah kemudian siram dengan kuahnya.Puteri mandi yang manis gurih siap disajikan..
Other Recipe :  Recipe: Appetizing Bandeng bakar asap

Resepi Puteri Mandi Sederhana Spesial Asli Enak. Kueh putri mandi tepung pulut ni banyak versi Kuih puteri mandi adalah kuih tradisi orang Pantai Timur juga. Mungkin kat negeri lain, namanya lain. Pencuci mulut puteri mandi sememangnya sedap dan amat lazat, tetapi tahukah anda cara-cara untuk membuatnya? Jadi kami ingin kongsikan resepi menarik membuat kuih puteri mandi kepada.

Leave A Reply

Your email address will not be published.